Tunteilla katettu pöytä

Kuva: Michal Parzuchowski

 

Kuinka moni on aloittanut tänään työpäivänsä juomalla pari kupillista kahvia tai teetä? Ruudun toisella puolella saattoi nyt esiintyä pari päännyökkäystä ja ehkä pieni ”no daa”-reaktiokin. Entä kuinka moni muistaa, minkä merkkistä kahvia tai teetä kuppiinsa kaatoi? Onko kyseessä tietty vakio-ostos vai tapahtuiko kaupassa sattumanvarainen tarttuminen sopivalla myyntikorkeudella olevaan tuotteeseen, joka saattoi olla tarjouksessakin?

Itse en ole maailman tarkin henkilö, kun kyseessä on kahvipaketin valinta. Se ei saa olla halvinta (testattu, yksinkertaisesti pahaa), mutta hifistelyynkään ei kohdallani ole tarvetta, sillä ”ihan mukiinmenevät” kahvit saa keitettyä kaupan perusvalikoimasta. Kun hinta vielä asettuu 2,99-3,99 euron tuntumaan, tunnen tehneeni loisto-ostoksen.

Vaikka kahviksi kelpaa ”ihan ookoo”-laatu, on kahvimukilla sen sijaan enemmän väliä. Kuten monilla muillakin suomalaisilla, myös meidän kaapeistamme löytyy kasapäin erilaisia Arabian muumimukeja, joidenka pöytään valinnassa sattumanvaraisuus on kaukana. Joulun aikaan en voi kuvitellakaan juovani aamukahveja (-tai glögejä) vallattoman kesäisistä ”Juhannus”- tai ”Håll Sverige rent”-mukeista (se missä Muumimamma pesee mattoja kalliolla). Kaikki asiaan perehtyneet tietävät, että  kardemumman ja tuikkujen tuoksuiseen hämärään aamuun sopii paremmin Lumihevonen-tai vaikkapa Martinexin Punatulkku-mukit. EHKÄ ”Muumimamma ja marjat” punaisen värityksensä vuoksi, mutta ideaalitapauksessa marjamukista juotaisiin loppukesästä, hilloamissesongin aikaan.

Kuva: Arabia

Tämän tunnustuksen jälkeen joku -muukin kuin varhaisiin kattaus-debaatteihin tahtomattaan joutunut mieheni- saattaa nyt ajatella, että tuolle tyypille ei enää yhtään uutta muumimukia. Voin kuitenkin vakuuttaa käyttäytyväni aivan normaalin kuluttajan tapaisesti. Siinä missä kahvihifistelijä viimeistelee aamujensa (ja ehkä elämänsäkin) täydellisyydentunteen tuoreilla itsejauhetuilla pavuilla, tunnen minä visuaalista mielihyvää siitä, että pöydälle katettu muki täydentää ikkunasta näkyvää vuodenaikaa. Niinkuin me kaikki, shoppailen hyvänolon tunteita. Innokas liikkuja ostaa treenitopin ja näkee jo itsensä timminä tulevan kesän uimarannoilla. Siemeniä ostava haistaa jo nenässään heinäkuisen multapenkin ja näkee silmissään sieltä nousevat kirkkaat porkkanat. Kampaajalle aikaa varaava tietää kohta hymyilevänsä peilikuvalleen ja saavansa seuraavana aamuna ihastelevia kommentteja kollegoiltaan.

 

Kuva: Harshal Hirve

Jos katsomme ympärillemme, tunteita myydään meille joka paikassa. Tarjolla on turvallisuudentunnetta (vakuutukset, autoistuimet, heijastimet), joukkoonkuulumisen tunnetta (yleisötapahtumat, muoti-ilmiöt, kanta-asiakkuudet), fyysisen mielihyvän tunnetta (herkut, terveys-ja hyvinvointituotteet, hieronta, mukavat kengät, hyvin istuvat farkut) ja aimo annos rakkautta. Parhaat yritykset tunnustavatkin rakkauttaan asiakastaan kohtaan rajat ylittävissä asiakaspalvelutilanteissaja näistä syntyy niitä parhaita ”elivät onnellisesti yhdessä loppuelämänsä”-tarinoita. Mikäli joku yritys ei ole vielä alleviivannut koko henkilöstölleen, mitä tunteita he voivat tarjota asiakkaalleen ja kuinka sen voi heille myydä, kannattaa nyt kutsua porukka koolle, kattaa hyvät kahvit ja aloittaa tyhjältä fläppitaulunsivulta. Kyseessä ei ole naminami-filosofia, vaan oikeisiin ostopäätöksiin vaikuttavat asiat. Niinkin virikkeetön hyödyke kuin ruskea pahvilaatikko voi herättää ostajassaan monenlaisia tunteita ennen ”Confirm order”-napin painallusta. Suomalaisen laatikon ostava asiakas saa vahvistusta kotimaisille arvoilleen. Laatikon lyhyellä toimitusajalla tilaava tuntee itsensä fiksusti säästäessään omaa ja yrityksensä aikaa. Siistit ja laadukkaat kotisivut, asiakasreferensseistä puhumattakaan, tuovat asiakkaalle turvallisuudentunnetta.

Tunteisiin huomiota kiinnittämällä huomaa, että tavaroiden ja palveluiden taustalla on kaupan valtava määrä tavoiteltuja mielentiloja. Haastan sinut miettimään, mitä tunteita lempituotteesi-tai palveluntuottajasi sinulle muodostaa. Mistä tuotteesta nyt haaveilet? Miksi, mitä tavoitteitasi se auttaa saavuttamaan? Vahvistaako se edustamiasi arvoja? Saatko iloa siitä, miltä se näyttää tai itse näytät tuotteen kanssa?

Itse ihailen kauppojen astiahyllyjen uusia Kesäteatteri-muumimukeja ja kyllä: näen jo itseni istumassa oman kotimme heinäkuun lämmittämillä kiviportailla, iltakahveja hörppien. Tuttu metsäkyyhky kurnuttaa läheisen kuusen latvasta, lasten uikkarit ja pyyhkeet kuivuvat ulkonarulla ja aurinko raidottaa koivujen välistä nurmikkoa.  Aika hyvin yhdeltä mukilta.

 

Kuva: Arabia

 

[contact-form-7 404 "Not Found"]